Plannen? Van to-do lijst naar motivatie!

Heb jij veel ideeën over wat je allemaal kunt doen, maar altijd te weinig tijd? Waar veel mensen tegenaan lopen is geen tekort aan doelen, maar juist een teveel aan doelen. Met als risico dat je to-do lijst steeds langer wordt. Hoe breng je orde aan in wat je wilt bereiken, zodat je het ook echt kunt bereiken? Hieronder vind je een aantal tips.

  1. Zet je doelen op een lijst en zorg dat je deze makkelijk kunt terugvinden. Het voordeel van opschrijven is dat je ideeën uit je hoofd zijn (waarom dit zo waardevol is, lees je bij de volgende tip).
  1. Maak concrete plannen om je doelen te bereiken. Doelen waar je nog geen plan voor hebt, hebben de neiging om regelmatig vanuit je onbewuste boven te komen: het Zeigarnik effect. Onderzoekers Masicampo en Baumeister (2011) hebben dit aangetoond met een aantal experimenten. In één van de experimenten dachten studenten na over taken die ze nog niet hadden uitgevoerd. De ene groep maakte een plan voor het uitvoeren van de taken, terwijl de andere groep geen plan maakte. Een controlegroep dacht na over taken die ze al hadden uitgevoerd. Vervolgens mochten alle studenten een deel van een populair boek lezen. De studenten die geen plan hadden gemaakt, waren significant vaker afgeleid tijdens het lezen dan studenten die wel een plan hadden of studenten die de taken al hadden uitgevoerd. Daarnaast presteerden studenten die een plan hadden gemaakt significant beter dan studenten zonder plan bij het beantwoorden van vragen over de tekst die zij hadden gelezen. Een plan maken zorgt er dus voor dat je goed kunt focussen, vooral ook op andere taken die je erna doet.
  1. Schrappen is het toverwoord. Bedenk wat je de komende maand wilt bereiken, wat het komende jaar en welke ideeën het label ooit / misschien krijgen. Je kunt de doelen voor de komende maand het beste afstemmen op wat je het komende jaar wilt bereiken. Kies vervolgens waarvoor je echt wilt gaan, wat op dit moment het belangrijkste voor je is. Volgens David Allen, auteur van de bestseller Getting Things Done, moet je de keuze maken uit wel of niet iets doen: uitvoeren of schrappen! Vervolgens maak je de keuze uit direct doen (alles wat binnen twee minuten gedaan kan worden), delegeren of plannen.
  1. Plan elke dag tijd in om je doelen te bereiken. Maak je dagelijkse doel heel concreet, zodat je dit ook daadwerkelijk kunt uitvoeren. Het leuke is dat het dagelijks halen van (een onderdeel van) jouw doel je zelfvertrouwen en motivatie vergroot. Daar doen we het voor!

 

Gebruikte bronnen:
Allen, D. (2011). Getting things done. Prettig en efficiënt werken zonder stress. Sdu Uitgevers.
Masicampo, E. J., & Baumeister, R. F. (2011). Consider it done! Plan making can eliminate the cognitive effects of unfulfilled goals. Journal of Personality and Social Psychology101(4), 667.